vrijdag 9 december 2011

Druk, druk, druk, indruk

Ik stond een van mijn workshops te geven en op de voorste rij recht onder mijn neus zat een leuke jonge knul. Hij zat helemaal in de workshop en gedroeg zich op een leuke manier als de beste leerling van de klas. Ik geniet er altijd van als mensen zo zichtbaar betrokken zijn met wat je staat te doen. Het straalt een groot en besmettelijk enthousiasme uit.

Ik besprak met de zaal de eerste indruk, en wat er van die eerste indruk overblijft als je bellend op een ontmoeting aankomt. Voor mijn neus ging een hand overeind en die knul vertelde trots dat hij altijd expres bellend op een 1e ontmoeting aankwam. Ik trok mijn wenkbrauwen op en vroeg hem: "Waarom doe je dat?" Hij antwoordde met enige trots dat het zijn strategie was om indruk te maken op anderen. Zo zou men denken dat hij een drukbezet man is.
Ik vroeg aan de zaal wat men werkelijk dacht van zulk gedrag. De opmerkingen waren ongezouten, van respectloos, tot de opmerking hij vindt zijn telefoon belangrijker dan mij.
Voor mij zat een ietwat beteuterde jongen, hij dacht werkelijk dat hij met dit gedrag scoorde, en vernam hier dat hij juist het tegenovergestelde bereikte. Ogenschijnlijk een klein detail maar met een groot gevolg.
Simpele aandacht is een kostbare gift.

Achteraf bedankte hij mij voor de workshop en dit inzicht, "ik zal eerst eens aan mensen vragen wat ze van zulk gedrag vinden, voor ik zoiets van een ander aanneem en toepas".
Ik lachte en bedankte hem voor zijn enthousiaste houding en bereidheid te delen, want daardoor kwam dit prachtige inzicht boven. Zijn bijdrage had mij geholpen een leuke positieve middag te creƫren.
Beide gingen we met een goed gevoel verder op onze eigen weg.

Wat een wisselwerking tussen mensen al niet kan bewerkstelligen, een beetje aandacht en open en eerlijk met elkaar durven te communiceren doet wonderen.
Hmmm ...Verbinden, ik heb het gevoel dat we nu pas echt de kracht daarvan beginnen te ontdekken en benutten.
Dus nog heel wat moois te beleven in het verschiet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie