woensdag 1 juni 2011

Wat is Succes?

In één van mijn laatste workshops had ik een deelnemer die het leuk vond om te provoceren, hij kreeg het zelfs zo voor elkaar, dat hij binnen 1 minuut bij een aantal mensen de nekharen overeind had. De volledige groep keerde zich tegen hem en hij leek het ook nog leuk te vinden, knap vind ik dat!

Zijn stelling was: Ik doe geen zaken om vrienden te maken, verkopen is belangrijker.

Bovendien wilde hij erg graag aan iedereen laten weten dat hij daar heel succesvol in is.

Ik liet hem begaan, ik had na een korte toetsing al begrepen dat deze meneer zo in zijn eigen overtuigingen geloofde dat ik hem niets anders kon laten zien. Voor hem was mijn verhaal waarschijnlijk totale bullshit.

Hij liet nog even weten dat het voor hem belangrijker is zich te omringen met succesvolle mensen, want aan vrienden heb je niets.

Dus ik gaf hem slechts mijn waarheid en zei: Dat hangt er van af hoe je succes definieert. Voor mij persoonlijk is een succesvol iemand, niet iemand die veel geld, status of macht heeft bereikt. In mijn ogen is iemand echt succesvol als hij tevreden en gelukkig is met zijn leven, en dat ook uitstraalt.


Kort daarna deden we een aantal oefeningen op het grasveld in het zonnetje, hij wilde niet meedoen. Hij ging binnen zitten, terwijl wij met groot plezier aan het buitenspelen waren. Toch was er iets gebeurd.

Hij begon aan anderen te vragen wat voor hen succes betekende….Hij toonde zowaar interesse, dat gedrag had hij nog niet eerder laten zien.

Vaak zien we het effect van onze bijdrage niet, omdat we er niet meer bij aanwezig zijn.

Dit bewijst gewoon weer dat we iemand niet hoeven te overtuigen, gewoon delen van een persoonlijke waarheid heeft veel meer invloed, ook al zien we soms zelf de resultaten niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie