woensdag 23 mei 2012

Bla Bla Bla



Wel eens van een afstandje staan kijken naar netwerkende zakenlui? Mannen in pakken die wijdbeens tegen elkaar staan op te bieden. Dames in rokjes die hetzelfde proberen te doen met een vrouwelijke twist.
Ik vindt netwerken leuk, gewoon om contact te maken met nieuwe mensen, maar ik kan soms ook gezonde tegenzin hebben, vooral als ik zie wat ik zojuist hierboven beschreef. Ik kijk dan volkomen bevreemd naar de situatie, en wil er eigenlijk helemaal niet aan mee doen, raar gedrag. Natuurlijk helpt dat perspectief niet, en verander ik mijn focus om er toch gezellig in te duiken.

Het houd me wel bezig, hoe komt dat toch....?
We leven blijkbaar onder de aanname te moeten presteren, onszelf te moeten bewijzen, anderen te overtuigen, tegen elkaar op te bieden, vergelijkingen maken, diegene die het beste voor de dag komt, die waarderen we het meest. Het resultaat is veel geklets in het luchtledige, overdrijven en zelfs liegen is normaal. 
Blijkbaar moeten we elkaar overtuigen, maar wat is er gebeurt met gewoon overtuigd Zijn? 
Als je het al bent, dan hoef je daar anderen toch niet meer van te overtuigen.
Waarom kunnen we het toch niet laten? Een chronisch gebrek aan zelf vertrouwen, zodra men denkt zichzelf te moeten bewijzen, is er blijkbaar vanbinnen niet voldoende vertrouwen. 

Bla bla bla is de houdbaarheidsdatum gepasseerd.
Onze hele economie is op Bla bla bla gebouwd, steeds vaker komen de schandalen en leugens boven drijven.  Politici kletsen een eind weg, banken, bedrijven, woningbouwverenigingen en zelfs hele landen gaan failliet omdat ze andere verhaaltjes vertellen, of geloofd hebben in de verhaaltjes van anderen. Het is een illusie van spiegels en rookgordijnen gemaakt door goochelaars die verhalen verzinnen en de werkelijkheid aandikken.  

Wat doen wij? We voelen de druk mee te moeten doen, en komen tenslotte ook met bla bla bla,
We houden onszelf en elkaar voor de gek we vertellen elkaar, en de wereld, dat het fantastisch gaat. 
Zolang we niet eerlijk zijn, bouwen we gewoon door op basis van bedrog. 
Is dit Slim? Nee, als jij en ik niet oprecht zijn over wat er werkelijk speelt, kunnen we tenslotte ook niet pro- actief aan het werk om oplossingen te vinden. We geven elkaar niet de gelegenheid hulp te bieden of waardevolle ervaringen uit te wisselen. Het is juist de waarheid en de kwetsbaarheid die ik meer kan waarderen dan loze blabla. Oprechte communicatie opent de deur naar een transparante samenwerking gebaseerd op waarheid en vertrouwen. Ik ben al begonnen, wie doet er mee?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie