woensdag 11 april 2012

Glimlachen helpt

Ik was in geen jaren meer in in de binnenstad van Amsterdam geweest, gisteren was ik er.
Ik kwam zintuigen te kort, er gebeurde zoveel dat ik moeite had alles te volgen en niet ondertussen onder een tram te lopen.
De vele toeristen, volk op terrasjes, spelende gillende kinderen, chaotisch verkeer, fietsers die bellen, brommers die toeteren, de geuren van haring, friet en hasj...
Ik duik een boekwinkel binnen om mijn aandacht te richten op een paar boeken en vooral om even tot rust te komen.
Ik merk op dat ik gespannen ben en ik voel dat mijn gezicht in een strakke streep staat, alles in mij is aan het overleven.
Ik haal die adem en sta, zonder echt te kijken, voor de boeken kast. Ik vraag me in stilte af hoe ik ontspannen verder kan en weer ouderwets kan genieten van deze gekke stad. Die gedachte was genoeg, oude herinneringen kwamen terug, ik weet weer dat het leuk kan zijn.
Intussen heb ik 2 boeken uit de uitverkoop in mijn hand en loop naar de toonbank, de leuke jonge meid die daar staat heeft ook een strak gezicht, de concentratie van haar werk achter de computer is nog zichtbaar.Terwijl ze mij helpt ziet me wel, maar niet echt.
Bij het uitwisselen van het geld weet ik haar blik te vangen, en met een lach op mijn gezicht bedank ik haar en wens ik haar een fijne dag toe. Het komt vanuit mijn hart en ik zie het effect.
Nu ineens ziet ze me echt, haar blik veranderd duidelijk, alsof de zon gaat schijnen.
Ik krijg met een lieve lach een welgemeende 'fijne dag verder' met mijn boeken mee naar huis.
Haar blik raakt me en ik geniet.

Vanaf dat moment heb ik een glimlach op mijn toet, en spreken de alerte mensen mij op straat aan, met hun vriendelijke woorden, vragen of woordeloze blikken van herkenning.
Ik loop ineens in een hele andere stad, veel leuker en ook veel minder chaotisch.
Probeer maar eens uit, glimlachen helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie