woensdag 2 november 2011

Flirten en diversiteit


Flirten in Amerika zo anders dan in Nederland?

Of in Spanje, Frankrijk, België of Polen? Volgens mij in de basis niet! De betekenis van het woord blijft: met bloemetjes strooien. En wat je doet is anderen in het middelpunt van de belangstelling zetten en laten stralen zodat er een verbinding komt. Een hartsverbinding. Als je kijkt naar kinderen tot een jaar of 6 – ongeacht uit welk land of welke nationaliteit – dan gaat flirten écht over hetzelfde. Dan is het in ieder land gelijk. Op de camping in Frankrijk zijn jouw zoon en een Franstalig meisje al heel snel samen aan het spelen zonder dat ze elkaars taal spreken. Hebben ze niet nodig! Ze spreken een universele taal, namelijk die van het flirten. Verbinding maken zonder dat ego, angst of geconditioneerd gedrag in de weg staan.

Ik vind het zo’n boeiend gegeven dat we blijkbaar, als we volwassen worden, deze onbevangenheid en het grenzeloos vertrouwen achter ons laten en in-gewikkeld gaan doen. En dan ook nog eens op zo ontzettend veel verschillende manieren!.

Hoe mooi zou het zijn dat we het "You are looking stunning” “I love you darling” van een Amerikaan moeiteloos konden accepteren ook al werd het gezegd in de eerste ontmoeting en weet je elkaars naam net.  Of als een Zuid Amerikaanse man naar je sist op straat dat je niet gelijk de neiging hebt om er op los te slaan maar bedenkt dat dit voor hem mogelijk echt het geven van positieve aandacht is.

In situaties waarbij mensen van verschillende culturele achtergronden betrokken zijn trap je zomaar in valkuilen:
  • Verkeerde interpretatie van elkaars gedrag
  • Aannemen dat je de ander snapt vanuit jouw referentiekader en cultuur en dat niet controleren
  • Iemand niet als persoon benaderen maar vanuit zijn etniciteit
Het accepteren van anderen – het meest essentiële bij flirten – kan alleen door je bewust te zijn van je eigen gedrag, houding, gedachten, vooroordelen, referentiekader en gedragspatronen.

Ik ga er helemaal in duiken en het volgende boek over zakelijk flirten gaat hier over!
Flirten en diversiteit of grensoverschrijdend flirten. Mooi toch? Ik kan je hulp daar heel erg goed bij gebruiken. Vertel me alsjeblieft alles wat je weet en wat je kwijt wilt over waarden, normen, signalen, codes, lichaamstaal, cultuurgebonden afspraken. Ik verzamel het graag en werk het uit. Ik zit al achter mijn mailbox! Angelique@universalflirtingacademy.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie