dinsdag 4 oktober 2011

Sales flirt

Ik krijg altijd een vieze smaak in mijn mond bij woorden als sales en marketing, nu weer....hoe komt dat toch?
Ik ontving een ongevraagde sales mail van een bedrijf dat nota bene een praktische marketing workshop aanbood.
Ik was zonder expliciet verzoek opgenomen in de maillijst, wettelijk verboden, en het mag blijkbaar wel als je via linked-in verbonden bent. De ergernis blijft.
Waarom erger ik mij hieraan? vroeg ik mijzelf af ......waarom juist hieraan?
Ik ontdekte dat het was vanwege de gedachte "Weer iemand die mij iets door de strot probeert te duwen."
Het zal het taal gebruik geweest zijn, want ik kreeg sterk de indruk dat ik slechts een middel was om het belang van dit bedrijf te dienen. Mijn reactie is dan; JA DOEI !
Het grappige is dat deze salesmail bij mij averechts werkt op het doel en de boodschap van dit bedrijf...is dit praktische marketing?

Ik besluit de mailer op de hoogte te brengen van mijn reactie, vanuit de mogelijkheid dat dit niet de intentie was en misschien zelfs een blinde vlek.
Achter dit hele verhaal zit tenslotte ook een mens die een poging doet zijn brood te verdienen.
Ik gun hem zijn brood, zoals ik er van uit ga dat anderen mij, mijn brood gunnen.

Vriendelijk leg ik uit wat het effect van deze mail op mij was, en ik bied aan dat ik op verzoek wel mijn visie en tips wil delen, vrijblijvend en gratis.
De vraag om de visie en tips kwam inderdaad. Ik schreef oa: Beseft u dat ik u nieuwsgierig heb gemaakt naar mijn product en u er nu om vraagt, dat had u ook bij mij kunnen doen.
Ik moest er zelf smakelijk om lachen, wat een humor en praktische marketing !!!


Een ergerlijke situatie omgezet in een win- win- win situatie voor ons allebei.
Iedereen is geholpen, en wie weet wat hieruit voortvloeit.....
De ander is nooit een middel om een doel te bereiken, de ander is een mens met behoeften.
Dat zijn 2 hele verschillende perspectieven.
Met die laatste in het oog, krijg je waanzinnig veel kansen aangeboden om elkaar op weg te helpen en daarmee veel meer te bereiken.
Dat noem ik een sales flirt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie