woensdag 25 mei 2011

Hersenspinsels

Ik vroeg me net af hoe het zou zijn, als iedereen alleen maar met adviezen, coaching, tips en feedback zou komen als er een hulpvraag wordt gesteld door een ander. Een paar jaar geleden kreeg ik zelf als tip om alleen maar met een reactie te komen als er een hulpvraag wordt gesteld. Vind het een mooie tip en neem ‘m echt ter harte!
Want hoe zou het voor jou zijn als je alleen maar je advies, je tips, je mening, je oordeel, je reactie mag geven als daar expliciet om wordt gevraagd? Ik heb zo het vermoeden dat een heleboel vrouwen dat een waanzinnige ontwikkeling zouden vinden in gesprekken met mannen. Als een vrouw iets heeft wat een probleem is of een vraag of waar ze mee zit dan gebruikt ze woorden om uiteindelijk de oplossing van het probleem te vinden. Ze belt een vriendin of zus, zit een tijd aan de telefoon, bespreekt het daarna misschien nog met een andere vrouw en voilĂ ; ‘t probleem lost zich op. Niks geen hulpvraag. Zou ze die woorden geven aan een man vindt er een ander proces plaats. De vrouw gebruikt woorden en de man schiet in oplossingsgerichtheid en overlaadt haar met (ongetwijfeld goedbedoelde) oplossingen voor haar probleem waar ze niet om heeft gevraagd. De vraag is natuurlijk dan weer; hoe mannen dat dan zouden vinden. Dat ze alleen maar hoeven te reageren als er een hulpvraag wordt gesteld? Ik denk wel ok eigenlijk. Maar dan mannen: zijn jullie goed in het stellen van hulpvragen? Omdat jullie oplossingsgerichtheid zo goed ontwikkeld is en de meeste van jullie al moeite hebben om de weg te vragen; vraag ik me af of die hulpvraag uberhaupt wel komt dan? Mannen; dit is een hulpvraag! Kom maar met de woorden.

Hersenspinsels in mijn hoofd. Ben wel reuze benieuwd naar hoe jij het zou vinden als je alleen maar hoeft te reageren als er een hulpvraag is. Want als mannen dan doen wat ze zo heel goed kunnen doen: namelijk:oplossen en geen hulpvragen stellen: blijven we dan nog wel in verbinding met elkaar? Weer een hulpvraag; daar gaat mijn theorie. Had misschien toch eerst even een vriendin moeten bellen……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie