vrijdag 18 februari 2011

Hoezo Flirten?

Gisteren een voorbespreking bij een klant.  Leuk bedrijf, mooi product en medewerkers en managers die een ‘anders dan anders’ trainingstraject willen volgen. Flirten leek ze daarbij een fantastische rode draad. Keurig op tijd arriveer ik in Haarlem voor het gesprek. Bij binnenkomst in de ruimte waar het gesprek plaatsvindt, wachten 5 dames en 2 heren mij op. Er wordt serieus werk van gemaakt. Er wordt gezegd dat we 3 kwartier de tijd hebben in plaats van een uur maar met in m’n achterhoofd dat vrouwen 21.000 woorden per dag tot hun beschikking hebben om hun boodschap duidelijk te maken en ik die rustig in een halve dag prop maak ik me geen zorgen. Gaat helemaal goed komen.

Na koffie, het uitdelen van Hoe word ik een schat en De tien flirtgeboden en het welkom van de gastvrouw krijg ik direct de vraag: “Waarom noem je het zakelijk flirten. Zet dat niet veel mensen op het verkeerde been?” Ik leg haar en de anderen, die met gespitste oren aan tafel zitten, uit dat flirten in de ware betekenis betekent dat je met bloemetjes strooit. Fleurete het Franse woord is waar het vandaan komt. En niets te maken heeft met verleiden en versieren omdat dat simpelweg iets anders betekent. Ik vertel over kleine kinderen die het flirten zo in hun cellen hebben zitten dat zij moeiteloos verbindingen leggen met andere kinderen en vaak ook met volwassenen. Ik vertel over hoe ingewikkeld wij als volwassenen zijn geworden en weer letterlijk tijd en aandacht voor ons zelf mogen hebben om te
ont-wikkelen. Ik vertel over het maken van een hartsverbinding in contacten met anderen in plaats van een hoofdverbinding en over het leren kennen van je eigen angsten, ego en geconditioneerd gedrag en meer nog; hoe die je in de weg kunnen staan om het contact aan te gaan met een ander. Ongeacht wie dat is; een collega, iemand op straat, een medewerker of leverancier.
Aha……….je ziet het kwartje vallen…,…dacht ik.

Want tijdens het weggaan na drie kwartier ontvang ik naast complimenten en de zo heel prettige “Het sluit helemaal aan bij wat wij in gedachten hadden”, ook: “Dat flirten is me helemaal duidelijk. Dank daarvooor!.........Maar vertel me de volgende keer als je er bent toch nog even over het zakelijke stuk………

Welkom op het blog zakelijk flirten waar Saskia, Suzanne en ik (flirtcoaches) je regelmatig mee zullen nemen in Flirten in de praktijk. Goed weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg ons


Angelique van 't Riet
Twitter LinkedIn

Suzanne Meijroos
Facebook LinkedIn

Saskia Paulissen
Twitter LinkedIn

wow factor of Angelique Van 't Riet on wieowie